Методичні рекомендації
до семінару
«Формування
природознавчої компетентності молодших
школярів»
Компетентність – це знання, проінформованість, досвід, обізнаність.
Природознавча
компетентність учня початкових класів – це особистісне утворення, що характеризує
здатність учня розв’язувати доступні соціально і особистісно значущі для нього
практичні та пізнавальні проблемні задачі, пов’язані з реальними об’єктами
природи у сфері відносин «людина – природа»
Природознавча компетентність охоплює такі компоненти:
-
мотивація
учнів до мисленнєвої і природоохоронної
діяльності (прагнення берегти і шанувати
навколишню природу);
-
знання
про об'єкти природи, їх різноманітність та взаємозв’язки між живою і неживою
природою, між самою живою природою, між природою і людиною;
-
способи
навчальної і природоохоронної діяльності, які засвоюються учнями у формі
розумових і практичних умінь та навичок;
-
досвід
природознавчої діяльності: уміння застосувати засвоєні знання і способи
діяльності в подібних та нових навчальних і життєвих ситуаціях;
-
емоційно-ціннісне
ставлення до навколишньої природи і самого себе.
Програмою
з природознавства для 1 класу
передбачено реалізацію освітньої, розвивальної, виховної та мотиваційної
функцій.
Освітня функція передбачає формування
природознавчої компетентності через:
- урізноманітнення
типології уроків:
комбінований урок;
урок-екскурсія;
урок-подорож;
урок-дослідження;
урок-подорож;
урок-дослідження;
нестандартний
урок .
-вибір
методів навчання :
спостереження;
ігрові вправи;
практичні дії;
практичні роботи.
- методів
взаємодії ;
рольові
ігри;
робота в малих групах;
в парах тощо
видів навчально-пізнавальної і
природо-охоронної діяльності;
-
застосування практичних методів навчання на різних етапах уроків:
ü спостереження у природі;
ü власні дослідження учнів;
ü практичні роботи;
ü демонстраційні й фронтальні досліди;
ü екологічне моделювання та прогнозування;
ü вирішення ситуативних завдань;
-
застосування систем різнорівневих завдань;
Завдання повинні бути:
v цікавими;
- спрямованими на розвиток логіки, кмітливості, образного
мислення,
v різноманітними, наприклад «закриті» завдання, що мають
точне(одноразове) розв’язання;
- завдання з неповною умовою;
- з надлишковими умовами;
-
«відкриті» завдання, що припускають варіанти умов, різні
шляхи розв’язання, імовірні відповіді;
- творчі
завдання;
v
робота над загадками (відгадування та складання загадок,
встав пропущене слово, віднови
закономірність явищ);
v
розгадування кросвордів та ребусів;
v
робота над прислів’ями, приказками, народними прикметами;
v
картки із завданням теоретичного або практичного змісту;
ігрові ситуації
- здійснення
співпраці вчителя з батьками, батьків з дітьми.
Природознавча
компетентність
молодших школярів вимагає певних умов для
реалізації своїх завдань:
- природне розвивальне середовище;
- створення умов для спілкування дітей
з об'єктами природи;
- організація
активної діяльності дітей у природі
Немає коментарів:
Дописати коментар