Моє зростання

Онлайн-курс про сучасні практики оцінювання. Переглянувши курс, дізналась про систему, культуру й інструменти сучасного оцінювання в НУШ, ознайомилась із зразками різних інструментів оцінювання.


Публікація власного матеріалу







ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДОСВІДУ РОБОТИ




Використання інноваційних та традиційних форм і методів роботи як засіб формування компетентної особистості
Виживає не сильніший і не розумніший,  а той , хто краще реагує на зміни, що відбуваються.

                     Г. Драйден        
В сучасній системі освіти завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити в дитині те творче зернятко, яке є в кожному. Вчителі школи І ступеня постійно працюють з  учнями: вивчають їх  індивідуальні особливості, пізнавальні інтереси та потреби,
створюють умови для розвитку ініціативності, допитливості, творчості, підняття мотиваційного рівня, формування творчих здібностей, творчого мислення, навичок самостійного оволодіння знаннями і пізнавальними вміннями,
навичок самоконтролю та відслідковування своїх досягнень, динаміки розвитку творчого потенціалу, розвитку пізнавальних процесів, логічного мислення, мовлення, залучаючи їх до освітнього процесу через системне використання видів урочної та позаурочної діяльності.
Для досягнення максимальних результатів в розвитку і вихованні майбутніх будівничих нашої країни необхідно насамперед пам'ятати, що урок – це спільна творчість учителя і учня. Ці дві складові створюють цілісне  поняття про одиницю наукового процесу, і для оптимальної результативності повинні підходити як «ключ до замка». На даному етапі розвитку системи  освіти багато провідних педагогів твердять, що  урок потрібно будувати з максимальним використанням досягнень сучасної технічної промисловості, з чим я можу погодитись лише частково, оскільки на мою думку потрібно вміло поєднувати традиційні форми роботи з  поступовим впровадженням інноваційних технологій, бо ж як казав Т. Г. Шевченко: «…І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.» .
   Традиційні форми роботи на уроках в початкових класах мають дуже велике значення для формування  міцного фундаменту творчої особистості з власним поглядом на питання, вмінням знайти і використати інформацію у власних цілях. При такому варіанті побудови уроку залишаються «три опорних слони» - книжка, дошка,бесіда , які дозволяють проводити, як групову так і індивідуальну роботу з учнями. Учень потихеньку вчиться використовувати наявні ресурси для досягнення конкретної мети, наприклад знайти в тексті речення, яке описує одяг героїні оповідання, при цьому легенький прояв конкуренції в класі лише сприяє руху навчального процесу в перед.
 Проте не можна ігнорувати те, що з кожним роком світ все більше поринає в сферу ІТ- технологій, і різні гаджети вже є невід'ємною складовою життя людей.  Це створює майже безперешкодний доступ до будь-якої інформації, що  справляє величезний позитивний вплив на рівень підготовки учнів, дозволяє  їм аналізувати інформацію, робити власні висновки і ділитись ними з ровесниками.
Значна кількість основних методичних інновацій пов’язана сьогодні із застосуванням інтерактивних методів навчання. Тому, змінивши слова великого китайського педагога Конфуція «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію», можна сформулювати як кредо інтерактивного навчання.
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.
 Як бачимо, процес навчання потребує напруженої розумової роботи дитини і власної активності у цьому процесі. Мало пояснити, розповісти, продемонструвати. Справжнього результату можна досягти лише за допомогою інноваційного навчання. Тому я на своїх уроках  використовую інноваційні технології На уроці я враховую те, як учень бере участь у навчальній діяльності, спосіб спілкування з однокласниками, готовність до співпраці і прийняття відповідальності, дотримання правил обміну думками та інших норм поведінки на уроках
. Особистісно орієнтована освіта допомагає побачити кожну дитину,надає учням впевненості  в своїх силах. Я використовую такі форми роботи: групова і парна робота, обери позицію, точка зору, створення ситуації успіху, створення проблемної ситуації, навчально-пізнавальна гра.
 Початкова школа це своєрідний місток між безтурботним дитинством, де весь світ в основному сприймався через казки та ігри, та середньою школою, де вже будуть складні самостійні завдання і проекти. Завдання вчителя  пройти через цей місток з дитиною, підтримуючи її і направляючи. Як сказав А. С. Макаренко: »У дитячому віці гра – це норма, і дитина завжди повинна гратися, навіть коли виконує серйозну роботу»  .
Використання у процесі навчання не тільки ігор, але і безпосередньо іграшок виявилось близькою для дітей, адже іграшка – це не тільки розвага, це ще і вчитель, і друг. У ході роботи на уроці учні розповідають про свою іграшку (усно, малюнково, письмово), демонструють малюнки улюблених іграшок. Створюють описи своїх іграшок у вигляді загадок – презентацій, придумують казки, вірші, грають в гру «Відгадай мою улюблену іграшку». Діти придумують історії про те, як подружилися іграшки між собою,  складають письмові інструкції до виготовлення дитячих іграшок. Це розвиває  мовлення дітей,створює атмосферу довіри, активізує мислення.
Постановка проблеми: допомагає активізувати мислення дітей, спонукає шукати вихід із ситуації. Для розвитку мислення школярів застосовую на уроках проблемні завдання. Наявні в них суперечності викликають дискусію, спонукають до роздумів, пошуків і певних висновків. Подобається школярам самостійно порівнювати, зіставляти певні факти і явища, узагальнювати, робити висновки. А потім звіряти свої міркування з матеріалом підручника. Такі вправи не тільки розвивають мислення учнів, а й підсилюють упевненість, віру в свої сили і здібності.
 Вивчаючи правопис слів з наголошеними (е), (и) діти зустрічаються з проблемою, яку букву написати в слові і шукають способи перевірити правильність написання, та інше.
Часто на уроках української мови я використовую метод «обери позицію». Виконуючи завдання (вставити пропущену букву, правильно поставити наголос) учні повинні обрати запропоновані варіанти відповідей «обрати позицію». Це спонукає думати і приймати певне рішення.
Робота в парах сприяє формуванню вмінь висловлювати власні думки, переконувати, толерантно дискутувати, залучає до роботи кожного учня. Для роботи в парах вибирають такі завдання:
-         прочитай сусіду;
-         з’єднай частини прислів’я;
-         склади обернену задачу;
- добери антоніми до слів
На уроках з основ здоров'я пропоную такі завдання для групової роботи по темах:
Тема 1 Людина та її здоров'я  1. Напишіть ознаки хворої людини.
2. Напишіть ознаки здорової людини.
3. Складіть правила, які допоможуть уникнути поширенню інфекційних хвороб.
Тема 2 Фізична складова здоров’я.
1.Складіть список корисних для організму продуктів. Доведіть свою думку.
2. Назвіть способи загартовування.  Опишіть правила загартовування одного із способів.
Тема 3 Соціальна складова1. Допишіть речення
Справжнім другом я назву того, хто …
2. Поміркуй і розкажи, які права допомагають тобі  зберегти і зміцнити своє здоров’я.
3. Напиши обов’язки учня в школі.
Тема 4. Психічна і духовна складова здоров’я.
1. Підкресли назви позитивних емоцій: радість, смуток, задоволення, здивування, страх, гнів, цікавість, сором, заздрість.
2. Придумай і запиши поради, як позбутися шкідливої звички запізнюватись на урок або забувати вдома потрібні на урок речі.
Тема 5.  Безпека життя.
1. Склади 5 заборон, які починаються словом не , при користуванні електроприладами, інструментами.
2. Розкажи порядок твоїх дій під час виникнення пожежі в помешканні.
3. Склади 5 заборон, які починаються словом не,  під час купання.
 Робота в групах активізує учнів, сприяє вихованню гуманних стосунків між учнями, сприяє  активному обговоренню певного питання. На кожен предмет я добираю такі завдання для групової роботи :
-         складіть задачу за схемою;
-         знайдіть хибне твердження
-         дайте характеристику героя
-         доведіть, що рослини – жива природа; та інші.
Суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Ця взаємодія включає як домінування  одного учасника навчального процесу над іншими, так і однієї думки над іншою. Учні вчаться бути демократичними, критично мислити, ухвалювати продумані рішення.
 Ще з перших днів навчання в школі вчу дітей вільно висловлювати свої думки. Цьому сприяє технологія „Мікрофон”. Даний метод використовую на як на етапі актуалізації знань учнів, так і під час узагальнення навчального матеріалу. Тримаючи в руках символічний „мікрофон” учень швидко і чітко відповідає на поставлене запитання. Далі знову говорить тільки той, у кого в руках мікрофон.
«Вільний мікрофон» - використовую під час актуалізації опорних знань. Учні починають виступ по певній темі словами « Я знаю, що…», «А що знаєш ти?» Цей метод змушує учня нести  відповідальність за певний обсяг знань.
 «Асоціативний кущ». Пропоную певне поняття і діти добирають до нього  слова, які асоціюються, спадають на думку.
Наприклад: до слова текст добирають такі слова:
розповідь, опис, міркування, зачин, кінцівка послідовність, навчає..
Досить часто використовую метод «Передбачення», який вчить передбачати події чи їх наслідки, сприяє розвитку вміння аргументувати свою думку: за твердженням, за ключовим словом і т. д.
Намагаюся будувати свої уроки таким чином, щоб учні закріплювали матеріал не шляхом простого заучування, а шляхом розвитку критичного мислення. Орієнтація на критичне мислення передбачає передовсім повне несприйняття будь-якої думки або оцінки «на віру»: кожен учень, не беручи до уваги жодних авторитетів, має сформувати власну думку про явище в контексті навчальної програми.
Необхідно врахувати й те, що критичне мислення завжди діалогічне, тобто передбачає дискусії передовсім між тими, хто навчається. У процесі обговорення висуваються критерії мислення, ідентифікуються й обговорюються життєві контексти, а мисленнєвий процес у цілому піддається оцінюванню. Під час бесід немає  правильних (неправильних) відповідей, є різні позиції, різні точки зору. Відбувається своєрідний обмін знаннями, колективний відбір змісту. Така система роботи дозволяє учням відчувати себе не “об’єктом виховання і навчання”, а повноправним учасником навчального процесу з чітко окресленим колом вимог, як і здібностей кожного. Коли учні звикають працювати за даною системою, різко змінюється стимул навчання: робота і атмосфера на уроках будується таким чином, що діти не відчувають жаху отримання поганої оцінки, тому що вони самі прагнуть здобути знання. Вони вчаться планувати свою діяльність, щоб побачити кінцевий результат.
Вміле застосування інноваційних форм роботи, на мою думку,  дасть змогу вчителеві успішно розв`язати порушені проблеми. Для цього визначила такий алгоритм:
   -визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї чи іншої технології;
-         провести достатню попередню підготовку;
  -   забезпечити послідовність в освоєнні учнями певних прийомів роботи;
  -     дати учням інструктивні матеріали.
Серед інновацій, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, застосовую проектну технологію,  в  основі якої лежить дослідження певної проблеми, що передбачає високий рівень творчої активності учнів. Адже відбувається відхід від традиційної форми уроку, надається свобода у виборі теми, методів, форм роботи. Учні усвідомлюють велику відповідальність:  уникнути  штучності, продумати проект так, щоб самим учасникам було цікаво щоразу шукати нову форму, уникаючи готових кліше. Вдало вписуються у структуру уроку елементи так званих довгострокових проектів: творчих, дослідницьких та інформаційних, які я використовую у вигляді випереджувальних завдань, для створення проблемних ситуацій у ході вивчення нового матеріалу та як підсумок на етапі закріплення, систематизації і узагальнення знань. Своєрідною вершиною проектної діяльності є написання учнями власних творів – оповідань, есе, віршів, адже в такому віці в дитини проявляється перший пагінець величезного таланту.
 Метод проектів є також однією із основних технологій формування пізнавальної активності учнів. Адже працюючи над створенням проектів, діти ся критично мислити, чітко усвідомлювати, де і яким чином можна застосувати набуті знання, генерувати нові ідеї, грамотно працювати з інформацією, бути комунікабельним, постійно самовдосконалюватися. Були створені такі проекти як: «Пташина їдальня», «Як зимують звірі».

Навчити дітей добре читати ― одне із головних завдань вчителя початкових класів. Тому я також працюю над проблемою вдосконалення навичок швидкісного читання.
  На кожному уроці читання використовую вправи на розвиток мовного апарату та кута зору учнів. Це такі, як: робота зі скоромовками, читомовками, читання „розрізних” текстів, пірамід слів. Люблять мої вихованці читати, граючи в  гру „Дощик”, „Ланцюжок”, „Земля-небо”, „Буксир” та інші. Адже гра робить працю привабливішою і цікавішою, стає бажаним те, що дитині дається важко.
Готуючись до уроків, я добираю такі ігри, які розвивають творчі здібності, мислення, пам’ять, увагу, мовлення дітей. Саме завдяки ігровим формам вдається залучити пасивних учнів до процесу навчання, ігри дають змогу дитині повірити в свої сили, відчути успіх. Дітям подобається грати в гру „Хто швидше”, „Збери слова”, „Хто більше”, „Влучно в ціль” та інші.
  Спонукають учнів до активного мислення на уроці різноманітні цікаві вправи, ребуси, кросворди, загадки. Використовую такі творчі завдання: «політ фантазії» , де потрібно до букв певного слова дібрати інші слова і скласти з ними зв’язну розповідь ( к л ю ч – колись, люди, юнга, човен) ; «крісло автора», коли на певну тему пропонується  усне міркування - есе, «заміна сюжету» - учні придумують закінчення розповіді, коли міняється сюжет. Подобається моїм вихованцям завдання «чомучка»: учні читають певну частину тексту і ставлять один одному запитання по змісту.  Подобається дітям таке творче завдання як « фантастичні гіпотези» : «Що було б, якби дід і баба не спалили б кубельце?»

Велику увагу на уроках я приділяю самостійній роботі, бо самостійно здобуті знання є набагато міцніші. На уроці такий вид роботи , як робота з підручником, є складовою частиною  процесу, де діти вчаться вибирати головне, здобувати  інформацію. З підручником учні працюють індивідуально, в групах, колективно. Ще  важливою формою роботи на уроках є запис на дошці. Наприклад, на уроці математики при вивченні рівнянь , письмового множення і ділення, не слід ігнорувати практичною роботою біля дошки, де діти ,коментуючи, вчаться і вчать інших.
Для досягнення кращих результатів навчання, я використовую в своїй практиці різні типи уроків: мультимедійний урок, інтегрований урок, урок – подорож, уроки серед природи. Часто на уроках використовую мультимедійну презентацію. На уроках української мови для запам’ятовування написання важких слів, написання творів за планом чи картиною; на уроках читання – для словникової роботи, для ознайомлення з біографією письменника; на уроках математики  для усної лічби , для самоперевірки. Корисні і змістовні уроки образотворчого мистецтва, якщо використовую мультимедійний підручник, тому, що можна продемонструвати репродукцію картин, послідовність виконання малюнка.       Подобаються моїм учням інтегровані уроки. Часто інтегрую уроки української мови і малювання (побудова текстів-описів), читання і природознавства. Ефективною формою організації навчального процесу є заочна екскурсія  по визначних місцях, у галерею портретів відомих людей шляхом використання слайдів та відеоматеріалів. Цікаво проходять уроки у формі казки.  Пропоную учням допомогти персонажам казки , виконавши певне завдання: розв’язати приклади, вставити пропущені букви, написати властивості води та інше.       
 Головним об’єктом моєї уваги є творча особистість учня. Тому я в своїй роботі велику увагу приділяю розвитку творчих здібностей школярів. На кожному уроці я здійснюю диференційований та індивідуальний підхід до учнів. Для цього використовую різнорівневі завдання з предметів.
  Привчаю дітей до самоконтролю і взаємоконтролю. Практикую різні форми оцінювання знань, умінь і навичок учнів. До оцінювання знань я часто залучаю учнів, що сприяє підвищенню їх активності.
Отже, у процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція традиційних методів  та  сучасних педагогічних технологій інтерактивного, проектного навчання, формування творчої особистості на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить і формувати творчу особистість учня.
Особливо переконливими є успіхи дітей, які беруть участь в олімпіадах, математичному конкурсі «Кенгуру», природничому конкурсі «Колосок»  та творчих шкільних, районних   конкурсах.
Учнів привертає новизна проведення мультимедійних уроків, особиста участь кожного в проведенні уроку, підведенні підсумків, рефлексії.
  Під час таких уроків створюються умови для активного спілкування, знімання нервового напруження, за якого учні прагнуть висловити думки, вони з бажанням виконують завдання, виявляють цікавість до матеріалу, що вивчається.
 Діти вчаться самостійно працювати з навчальною, довідковою та іншою літературою з предмета.
 Тому застосування інноваційних технологій у початковій школі створює широкий спектр можливостей для реалізації дидактичної мети, розвитку творчості, формування образного мислення та виховання любові до рідного краю і всього оточуючого.